February 5, 2013

he / she : bye bye 1st trimester

haloooo..hari ni bukak cerita baru..hikhik...now nak cerita pasal pregnancy..alhamdullilah aku dah melepasi hari hari yg tak bermaya & tak aktif..hahaahha...



oh 3 bulan pertama yg sungguh mencabar..benarlah kate org susahnye nak jadi ibu kan...itu baru dugaan di awal pregnancy..belom lagi tahu ape yg akan mendatang..semoga semuanye dapat diharungi dgn tabah..amin..

bercerita mengenai 3 bulan pertama..hmmm diawalnye aku sangkakan aku tak le ade alahan yg teruk mcm wanita lain...masih boleh berjalan..masih ligat bershopping..masih kuat makan..hikhik..kusangkakan panas sampai ke petang rupaya hujan di tengahhari..ewahhhh...masuk bulan ke dua aku dah rase mcm mane rasenye loya..mcm mane peritnye mengeluarkan segala isi perut..mcm mane rasenye tak bermaya..mcm mane rasenye nak celik mate pon tak boleh..mcm mane rasenye nak melekat je dgn katil...haishhhhh..sungguh dunia aku hanyalah ofis & rumah sahaja...kalau hari bekerja pasti ade hari yg aku masuk pukul 10am..mcm bos la konon..sbb ape??sbb nye aku tak boleh nak celikkan mate..hahaha..nasib lah husben sudi nak hantar binik die ni gi keje walaupon dah lambat...tapi aku bukan seorang yg suke ponteng kerja yek...aku takat masuk lambat je..mc pon bile betoi betoi tak boleh bangun..kikiki...kalau hari minggu pulak..dunia aku dalam bilik je la..tidoooooo...tak de jalan..tak de hiburan..tak de masak..tak de mengemas tak de segalanya..teruk kan..nasib jugak lah ade husben yg sudi membantu basuh baju, sidai baju, masak kadang kadang...alhamdullilah...

sepanjang tempoh tersebut kalau nak ikutkan alahan aku tak le teruk sangat sampai morning sickness hari hari...maybe ade insan lain yg lebih teruk dari aku..cuma aku merasakan yg aku agak LEMBIK lah kan..hikhik...sungguh aku memang kalah kalau bab muntah muntah nih...automatik aku flat...tp aku bernasib baik jugak yg aku tak muntah waktu pagi..aku selalu muntah waktu malam...habis keluar semua yg ade dlm perut nih..termasuk lah ubat yg baru je sampai ke tekak...sampaikan aku fobia utk makan ubat waktu malam...sbb aku tau pasti akan keluar balik sebiji sebiji ubat tu..haishhhhh....

tapi bile melihat perkembangan baby dari sekecil biji kacang sampailah membentuk organ yg sempurna, hati tersentuh..hilang segala keperitan yg dirasa..indahnya ciptaan Allah..subhanallah...

"wahai anak, membesarlah engkau di dalam rahim ibumu dgn sihat sempurna. amin"



No comments:

Post a Comment