January 30, 2012

Resipi : Gulai Lemak Ketam

haloo.semua..okeh sbb kan aku ni berangan nak jadi masterchef mari sini aku share resipi utk kite kongsi kan..

hmm..semalam gi pasar ngan husben..beliau teringin nak makan gulai lemak ketam..hihi..nasib la before ni aku penah masak kan..tp aku fail la bab nak siang ketam tu..jadi husben dgn murah hati tolong aku siangkan ketam..bekerjasama lah bagus baru keje cepat siap..haha..

ok mari aku tunjukkan cara nak masak gulai lemak bonda nih..cewah

bahan-bahan:
800g ketam
4 biji bawang merah*
3 biji bawang putih*
3 biji cili merah*
2 biji cili padi (kalau nak pedas tambah lagi)*
3 biji buah keras*
1 inci kunyit hidup*
sedikit belacan*
sehiris lengkuas*
2 asam keping
sehelai daun kunyit
400ml santan

cara-cara:
blend kan bahan2 yg bertanda *.
masukkan ketam, asam keping & bahan yg di blendkan tadi ke dalam periuk..masak lebih kurang 3 minit hingga naik bau & mendidih..kemudian masukkan santan & daun kunyit..kacau hingga masak..


hah senang kan??hehehe..oh ya aku nak kasi tips ni..selalunye kalau kite masak yg bersantan kite mesti lah kacau selalu utk elak kan santan tu berketul2 ye dak..tp kalau malas nak kacau selalu mcm aku ni, aku prefer pakai santan kotak..

confirm tak berketul2..hihihi

resipi kacang je pon kan..silalah mencuba..nanti aku share resipi lain pulak yer..

sehingga menjilat jari





3 comments:

  1. walaupon resipi kacang, saya masih fail lagi nak buat masak lemak.
    hubby orang N9, selalu dia komplen masak lemak sy. katanya orng N9 tak guna baawang..haduihhhh

    ReplyDelete
  2. hehehe..hah x guna bawang??abis tu guna ape je??huhu

    ReplyDelete