May 17, 2012

Ketam

halooo..semua...ingat tak semalam aku janji nak share resipi ketam..hihihi..ade ke yg nak tau??wahahaha..
ok ok abaikan aku yg syok sendiri nih..mari aku tunjuk cara nak masak ketam cili telur *harus la aku dapat resipi dari buku kan*..kikiki

Ketam cili telur
bahan-bahan
3 ekor ketam dipotong 2 (makan 2 org je)
5 biji bawang merah*
2 biji bawang putih*
cili kering (ikut suke nak pedas ke tidak)*
1 biji bawang kecik dihiris
2 in halia dihiris
1 sudu sos tomato
1 sudu sos cili
1 sudu sos tiram
secawan air
2 biji telur
serbuk kunyit
garam
gula

cara-cara
perapkan ketam dgn serbuk kunyit & garam..lepas tu goreng separuh masak..kalau ikut buku tu die buat kukus ketam separuh masak..tp aku suke goreng..*tujuan kukus or goreng ni sbb nak percepatkan ketam masak*..blend bahan bertanda *..kemudian gunakan sedikit minyak yg goreng ketam td & tumis bawang & halia yg dihiris hingga garing..kemudian masukkan bahan blend hingga naik bau..bila dah mendidih masukkan sos tomato, sos cili & sos tiram, ketam, secawan air & dikacau rata..masukkan telur dan dikacau cepat supaya telur tak keras berketul..perasakan dgn garam & sedikit gula..siap utk dimakan..

ketam cili telur

semalam husband request nak makan sotong sambal...bahan pon ade maka jadi la begini


tambah dgn ikan goreng garing..umphhh

walaupon aku masak sambal tp semuanya tak pedas sbb husband aku tak makan pedas..nanti mule la merah padam muke..hahaha..



psss...nat kate--->hobi lepas kawen ialah bg husband makan..hihi

2 comments:

  1. last week 2 kali masak ketam. ada jugak buat masak ketam cili ni :)

    ReplyDelete
  2. Tp kan rasenye ketam kalau buat gulai lemak lg best kan..hihihi

    ReplyDelete