April 7, 2011

Wedding Update : Perihal BUDGET

Haloo..korang..keluar dah pepatah melayu aku 'ukur baju di badan sendiri'..haha..bukan pe ni nak cite sket pasal BUDGET esp for those yg nak kawen like me..=)
Mesti semua dah sedia maklum kan BUDGET ni memainkan peranan penting utk merealisasikan impian kite..cewah..ye la bg yg dah kawen for sure masak dah ngan perihal BUDGET ni..tambah pulak org mcm aku yg BUDGET tak berape nak banyak kan..semua kene usaha sendiri..carik sendiri..lain la kalo yg dari golongan ‘ada-ada’ tu kan..nak hire wedding planner se-gah NGI pon boleh aje…eh cakap pasal NGI last month die ade buat promotion tau..aku tau pon dari kawan kakak aku yg keje ngan NGI..die call kate nye NGI buat promotion pelamin RM3,000.00 utk 20 org pertama..kalo aku nak die boleh je slot in name aku..WOW memang terkedu & hati melonjak2 nak terima..NGI tuuu darling..confirm gojes..tp aku tolak sbb aku dah book lebih awal dgn SURI WEDDING..tak baik gelojoh..kang tak pasal2 'yg dikejar tak dapat, yg dikendong berciciran'..ok muhasabah diri, sila jgn ikut nafsu..hehe…tak pe la tak ade jodoh..(pasrah ++)


Aku tau setiap org punya impian nak buat majlis yg gilang gemilang..(aku pon jugak)..tambah pulak bile tengok majlis kawan2 yg terdekat,kat blog kat fb..haish..cantiknyee..cantiknyee…tp sila jgn nak membazir terlalu banyak utk our ONE SWEET DAY tu ye..(muhasabah diri utk aku jugak)..nak kumpul duit ribu riban bukan senang(aku setuju 150%)…payah dik non…tambah pilu nye hati bile habis je majlis kawasan rumah/dewan tu sekelip mata kembali ke keadaan asal..pelamin yg gah nan indah,deco,meja,kerusi etc semua dah kene hangkut masuk lori..tak ke rase lenyap dah duit aku RMxx,xxx.xx…menangis wa cakap lu…puas memang la puas tp TOLONG (tolonggg ingat kan aku - lagu ana rafali)la jgn spend terlalu banyak utk bende yg mengarut..ingat ye banyak lagi duit nak pakai selepas kawen nanti..tak kan pas kawen nak makan biskut kering cicah teh O kot kan..haha..ok aku dah ke laut..++..


Kat sini aku nak bagi sikit tips supaya BUDGET korang tak kelaut..haha..actually BUDGET aku pon kekadang ke laut jugak..maklumla tak sempat nak muhasabah, setan tu dah bisik kat telinga..adehhh…hahaha..
1)CHECKLIST

Haaaa..ni paling penting…sebelum buat ape2 sila la senaraikan dulu ape yg korang nak..dari sebesar-besar bende sampai la sekecil-kecil bende ye..jgn tinggal satu pon..kalo rase tak tau dah nak list ape buat mase ni sila keep updating listing tu once korang rase ade something nak add..nanti at the end of the day baru korang tau betape panjangnye senarai ‘beli-belah’ anda..opss jgn lupe jugak tandakan ape yg sudah done ye..mane la tau kan bile belek balik list tu korang terlupe mane yg dah ade mane yg belum..maklum la ade antara b2b seuke beli awal & sikit2..(mcm aku)..tak kan nak selongkar ‘peti besi’ simpanan barang yg banyak tu pulak..ini utk elakkan korang ‘terbeli’ bende yg same berulang2..haa…


~ni la listing yg aku simpan kat PC..aku akan update kalo ade pape yg kurang..haha~

~ni pulak mr.Tunang kate aku punye buku ceti..segala mcm calculation,hasil beli belah,list beli barang ,hasil bincang ngan vendor semua ade dlm ni..aku akan bawak ke mane2 aje..24/7..~

~ni pulak listing duit yg mengalir..opss..ni cth mase tunang punye list..singgit pon aku kire tau.haha~


2)QUOTATION
Yg ni pulak is up to korang la kan nak mintak quot awal ke atau dah tau ape nak baru mintak..tp aku akan list down kan dulu mane2 vendor yg aku rase dapat feedback yg bagus dari kawan2 yg pernah gunakan khidmat dorang pas tu aku akan follow dorang tak kire la fb ke blog ke fotopages ke..so dari situ aku akan dapat tengok hasil tangan dorang yg sememang nye menakjubkan..lepas aku dah puas ati aku akan mintak quotation dari vendor2 ni..then aku akan simpan dalam satu folder so senang aku nak rujuk balik…lepas dah complete semua tu baru aku akan bincang dgn mr.Tunang ape pakej yg bagus & yg penting ikut BUDGET kami..


3)PELAMIN & BAJU
Semua org akan teruja bile tengok pelamin nan indah serta baju pengantin yg sangat ‘gojes’..nak jugak tp tak cukup BUDGET..huhu..tak pe as long as majlis berjalan lancar aku dah bahagia dah..aku punye pelamin nanti biasa2 aje..tak sampai ati nak perabih banyak utk pelamin yg mungkin aku akan duduk selama 1jam++ je…pas tu akan dibungkus balik..waaaa..baju pon same..biase2 aje..tak pilih pon lagi..haha..mesti korang ade history bile mintak quotation kat vendor kan..antara reply dari vendor yg kekwat & name pon baru nak naik die akan terus sebut harga die dari RMxx,xxx..amboi abang adik at least tanye la dulu BUDGET bakal perantin ni…tah kan BUDGET suam-suam kuku ke kan..kalo dapat vendor yg baik tu lain pulak citenye..mesti la best kan..boleh chat pas tu borak mcm dah kenal lame..haha..i likee...senang nak berurusan ngan org mcm ni...ade pulak tu dgn kite ckp baik aje..boleh je ikut BUDGET kite..last2 bile bincang kali kedua face to face dah tak boleh pulak nak buat..haishhh...so ingat ye sila catatkan every single words yg vendor ni janjikan..supaya tak berlaku 'putar-belit' di belakang hari..hehe


4)CATERING
haaa..bab ni yg penting..kepada semua kalau nak spend lebih kat catering aku setuju..coz kite nak bagi org makan..mak aku kate kalo nak bg org makan bg la yg bagus & ikhlas..sbb pe lepas je majlis org still akan teringat makanan yg disediakan...sedapt,lazat,sehingga menjilat jari..haha..
*pelamin gah..baju sangat gojes..tp makan tak kenyang wat pe kan..ngeeee*


5)MISCELLANEOUS
ni satu lagi..aku rase kita semua boleh berjimat kat bab ni kan..hehe..aku pon sedang ke arah itu..memang la kalau boleh semua nak..tp pikir jangka panjang nye..penting ke tidak??perlu ke tidak??gune ke??haishhh...


ok kawan2..sampai sini saje hujah saye..kalau ade tersalah sila maklumkan ye..& kalau ade idea2 yg bernas lagi meh la kite kongsi same2..org kate "sharing is caring" kan..kan..kan..hehe..


pssttt..nat kate--->sumber inspirasi ialah dari belog b2b...=]

2 comments:

  1. betul, betul, betul....kalu mampu tu takpelah, banyak benda nak pakai lepas kawin..honeymoon, belanja rumah, kalau ada anak lagi, mesti la pas kawin nak jalan2 kan so nak pakai duit gak tuh...hehehe...kesimpulannya ikut kemampuan je, tak yah ikut org...:)

    ReplyDelete
  2. betul kan..hehe..ikut diri sendiri jgn ikut org yg penting..;)

    ReplyDelete