March 26, 2012

Buah Melaka

halooo..hari isnin kembali..cepat je masa tu berlari..tak terkejar rasenye..hihihi...

Hari jumaat lepas aku & officemate gi makan kat restoran rebung..alaaaa yg Chef Ismail punye tu..hihi..saje lah kan..sekali sekala...menu masakan kampung memang best la for lunch..rate RM38++/pax..buffet ye..lepas tu aku paling suka dgn buah melaka die..sangat sedap ok..lembut aje..bertambah2 aku makan..hihi..

makanya ari minggu yg lalu bertekad nak buat buah melaka ni..ari sabtu x sempat buat sbb keluar gi beli baju raye..haha..ari ahad ingat nak buat utk hi tea tp dah tak larat pulak..so mlm td aku buat adunan & pagi ni masak pas tu boleh bawak gi office utk breakfast!!

mari kite share resipi yg sangat lah kacang nih..hahaha

Bahan-bahan
Tepung pulut
daun pandan
kelapa parut (ambil putih aje)

mula-mula blendkan daun pandan tu utk ambil airnya sbg pewarna..oh ya kalau tak nak guna daun pandan boleh la guna pewarna je..tp daun pandan lg bagus..wangi je..hihi..tapis air daun pandan & campurkan dgn tepung pulut..uli tepung & air pandan hingga sebati & terbentuk doh tepung


ni la doh tepung (ikut bahasa aku)

kemudian kite rehat kan tepung seketika..sementara itu potong gula melaka ikut kesukaan anda..


kemuadian ratakan tepung dalam dulang & boleh la mulakan membentuk buah melaka..ikut suka masing2 la nak besar mane..


tadaaaa...

disebabkan aku nak repus pagi ni so aku tutup dulang dgn plastik utk elakkan terlalu keras bile letak dalam peti ais..hihi..utk merebus panaskan minyak hingga mendidih..masuk kan satu persatu buah melaka & biarkan hingga timbul..setelah masak gaulkan buah melaka dgn kelapa parut...


siap utk dimakan..hihi..

senangkan..semudah A, B C..hahahaha...so itulah breakfast sy hari ni.. =)




pssttt..nat kate--->suami suka, isteri setuju!!




No comments:

Post a Comment