March 21, 2012

Home made nasi lemak

halooo..salam pagi rabu..hari ni tak de wordless wednesday..hihi..

semalam sambil jalan kat pasar malam tetibe husben kate "syg esok nak breakfast nasi lemak boleh??".."harus lah boleh" kate aku..hihihi..."tp syg masak la"...adehhhhh..so siap2 beli bahan2 kat pasar malam..bukan ape pon..just cari daun pandan je..yg lain semua ade kat rumah..ok mari lihat ape yg terjadi:

nasi lemak

nasi lemak + timun + telur rebus

masak nasi lemak senang je..mcm masak nasi..cuma air putih digantikan dgn santan je..

bahan-bahan:
beras (ikut suke)
santan (aku guna santan kotak)
halia (2 hiris)
daun pandan (utk kasi wangi)

basuh beras tu pas tu masukan santan..sukat mcm masak nasi biasa..kalau tak nak berlemak sangat tambah sikit air..masukkan hirisan halia & daun pandan yg diikat..oh jgn lupa sedikit garam...boleh masak dah..

sambal ikan bilis

sambal ikan bilis

sambal ni pon kejap je masaknye..hihi

bahan-bahan:
*bawang merah 4 biji
*bawang putih 2 biji
*cili kering (ikut suka kalau nak pedas letak lebih)
ikan bilis
air asam jawa
bawang besar (potong bulat)
serbuk ikan bilis
garam
gula

mula2 blenderkan bahan-bahan bertanda *..kalau suka sila tambah sikit belacan..lepas tu tumis bahan * sampai naik minyak & bau...agak2 dah cukup masak masukkan air asam jawa & sedikit serbuk ikan bilis..lepas tu masukkan ikan bilis & bawang besar yg dipotong bulat..biarkan seketika..masukkan garam & sedikit gula utk perasa..siap..hihi

additional - daging kicap

daging kicap

akibat pg tadi aku bangun awal sangat...dan masih ade masa aku pon tambah la lauk..daging masak kicap..simple aje..

bahan-bahan:
daging (dihiris)
*bawang kecil 2 biji
*bawang putih 1 biji
kicap masin
lada hitam
bawang besar (dipotong bulat)
cili merah (dihiris)
garam

perapkan daging dengan kicap masin & lada hitam yg ditumbuk seketika..tumbuk bahan bertanda *..tumiskan bahan * sehingga naik bau..masukkan daging & goreng hingga masak..agak2 daging dah masak tambah sikit kicap masin (kalau nak berkuah)..masukkan bawang yg dipotong bulat & cili merah yg dihiris..biarkan sehingga daging betul2 masak..siap..

utk lengkapkan nasi lemak tu *konon mcm beli kat kedai* rebus telur & hiris timun..hihihi

haaaaa..mesti tak percaya aku begitu sempat nak buat semua nih..hehehe..actually malam tadi aku dah siap kan bahan2 nye..so pagi ni masak aje..memang la sempat..cume bahan daging je aku buat pagi ni..daging tu aku dah siap hiris mase aku beli..senang..rajin kan aku hari ni *masuk bakul angkat sendiri*..bangun gile awal..ye lah aku ade baby besar aje..so layan kan je lah..bukan selalu die suruh aku masak heavy2 pepagi di hari keje nih..hahaha..

so ini bekal yg aku bungkus buat suami tercinta


purposely beli tupperware ni utk beliau yg suke bawak bekal (kalau ade makanan lah)


paling aku suke sbb siap ade beg..confirm tak kan tertinggal lagi merata2 *kot la*..hahaha..



pssttt..nat kate---->alhamdullilah dapat aku kenyangkan perut husben pagi ni.. =)









8 comments:

  1. lapar ni natrah..hantar mai sini sikit.. ;)

    ReplyDelete
  2. alamak..habis sudah...cukup utk 2 perut je..hahaha..

    ReplyDelete
  3. haishh, tak penat buat nasi lemak.
    selalu bekalkan nasi goreng je untuk hubby, sampai dia dh muak pon.

    ReplyDelete
  4. buat dgn kasih syg mesti x penat..cewah..hihi
    sekali sekala tukar menu tak la muak..hihi

    ReplyDelete
  5. Terliur..kebetulan pagi td pun bfast nasi lemak TAPI beli :)

    ReplyDelete
  6. shura..x pe nanti boleh masak sendiri..campak2 aje..siap..hihihi

    ReplyDelete
  7. LEPAS KO WAT ENTRY NI.. TERUS AKU WAT NASI LEMAK... MENJADI TP NASI DIE LEMBIK.. HILANG MOOD NAK MAKAN.. TP MKN GAK LA.. HIHIHI

    ReplyDelete
  8. terlebih air kot..tak pon santan..hihi..x pe boleh cuba lagi...

    ReplyDelete