March 12, 2012

Checklist~~ dulu vs kini

halooo..semua..hari isnin yg mendung...mata pon mendayu2..hahaha..akibat itu aku telah masuk keje lambat..pukul 10am..hambik kauuuu..hihihi...nasib bos okeh ajee..tp kene la ganti balik 1 jam tu..

ok hari ni nak story mory pasal checklist..checklist dulu & sekarang..wah dulu tu mcm la lame sangat kan..bukan la lame sangat pon..lebih kurang setahun yg lalu jer..kikiki...

DULU
kalau dulu aku sibut buat checklist utk perihal kawen..mcm2 aku masukkan..ape je yg teringat kat otak, aku catit..agak2 tak perlu, aku pangkah..sehingga lah keluar satu list yg betul2 dah muktamad..nahhh..panjang berjela...mcm2 nak dibeli..mcm2 nak diingat...tp at least dgn adenye checklist kawen tu boleh la ringankan sikit beban otak aku nak pikir ape yg dah ape yg belom...hihi..berguna tau...sangat berguna..boleh tau ape yg dah ade ape yg tak ade..tak la double beli or bayar..tetapi kekadang manusia ni *aku la tu* dah beli yg brand A nak jugak tukar brand B..hahaha..lumrah wanita..ceh ceh...and jgn tak tau 3 minggu sebelum kawen habis dah checklist tu aku potong..bermakna semua dah ade..hihihi...kalau time ni aku rajin la tengok2 checklist B2B yg lain..sbb aku boleh la tau ape yg aku perlu & tak perlu..kire mcm sumber inspirasi lah..bahan rujukan..ohhh sangat la terhutang budi kat B2B semua...

checklist kawen

SEKARANG
kalau dulu sibuk dgn checklist kawen..sekarang sibuk pulak dgn checklist utk barangan rumah..kikiki..dah kawen kan..perasaan nak beli itu ini sangat lah membuak2...baru lah tau perasaan makcik2 yg rajin beli pinggan mangkuk, beli tupperware, beli perabot, beli barang letrik, beli itu beli ini..hahaha..skang aku pon dah kategori makcik2 lah kot..tp still young yer...*ehem ehem*...skang ni pulank memang tengah sibuk nak kumpul barang kelengkapan rumah..bukan la kate nak beli baru semuanya..tp just nak tambah ape yg tak de je..gile ape nak beli baru semua.."banyak duit laki aku"..hahahaha..tambahan pulak skang tengah buat kira2 ape barang yg nak beli & tak payah beli utk pindah nanti..nasib la semasa bujang laki aku dah ade mcm2..at least barang yg basic tu ade la..mcm peti ais, mesin basuh, meja makan, barang letrik, katil, sofa, etc...so tak payah aku nak beli semua sekaligus..cuma nak tukar yg mane dah rase tak berbaloi utk bawak jer..hihi...and sebagai perempuan *aku lah tu* dalam otak ni mcm2 nak..tp cerewet la sangat..hahaha...kalau cerewet sangat buat sendiri lah natrah oiii..jgn pening kan kepala laki kau..kesiannn die..hihi...utk checklist ni pulak aku buat sendiri jer..ye lah rumah aku mesti lah aku je yg tau ape yg ade ape yg tak de..ape yg aku nak ape yg aku tak nak..hihi..tp ini lah jugak yg menjadi sumber inspirasi aku..bahan rujukan lah erti kate lain nye

catalog IKEA

oh tp bukan nye bermaksud aku tengok katalog ni aku beli semua kat IKEA..idok le..aku just tengok ape yg aku rase nak, aku cube lah survey kat tempat lain..mane tau tempat lain boleh dapat harga lagi murah kan..at least dalam ni boleh kite bayangkan rumah kite yg tak de pape dgn barangan sebegitu..haha (ape aku cakap nih)

so itu lah die sikit sebanyak bebelan aku utk hari ni..hahaha..kesimpulannye checklist ni sangat la penting yer kawan2..bukan sahaja utk yg nak kawen..utk yg baru nak dapat baby pon berguna..juga utk yg nak pindah rumah (mcm aku)..jugak aku akan buat checklist utk monthly basis bile time nak beli barang dapur...haaa..ini penting utk elakkan bile aku nak masak tp barang nye tak lengkap..or bile aku nak gune barang tu habis...memang mak malas nak ke kedai walaupon pasaraya ong tai kim tu sebelah rumah jer...hahaha




6 comments:

  1. hidup ni tak abis2 ngan checklist kan.
    yg paling haru kalau gi shopping, yg tulid dlm checklist tak beli, beli yg xde dlm checklist pulak..huhuhuhu

    ReplyDelete
  2. ape2 mesti nak checklist..tp memang betul ape yg dlm checklist x beli..yg lain pulak yg beli..hahaha

    ReplyDelete
  3. yup! checklist kena selari dengan peruntukkan bajet, kalau pandai menguruskan rumah si suami mesti bertambah2 sayang :P

    ReplyDelete
  4. betul..btul...betul...hihi...

    ReplyDelete
  5. nanti checklist baby lak nat..hihi

    ReplyDelete
  6. yg itu kene tunggu rezeki dari ALLAH...hihi

    ReplyDelete