April 27, 2012

Daging dendeng mak

semalam masak utk dinner..cube la try masak daging dendeng cara mak aku..hihi..mak masak lagi best la kan..tp aku masak pon sedap jugak masuk bakul angkat sendiri hahaha...tp aku tak sure sangat mak aku punye resipi same ke tidak mcm aku..sbb semalam call mak tp tak dapat..so aku hentam je la ape yg aku ingat..hihi

bahan-bahan:
daging
gula merah
kicap tamin
1 batang serai*
3 biji cili merah*
4 biji bawang besar*
2 biji bawang putih*
hirisan lengkuas*
hirisan halia*
cili boh
gula
garam

cara-cara:
hiris daging kemudian perapkan dgn gula merah & kicap tamin selama 15min.
blend kan bahan bertanda*..tumiskan bahan yg diblend & masukkan sedikit cili boh (ikut la nak pedas ke tidak) masak hingga garing.
kemudian masukkan daging yg diperap & kacau hingga rata.
masukkan sedikit garam & gula..masak hingga daging empuk.


selamat mencuba



psss...nat kate--->mlm nanti aku letak gambar ek..pc kat opis ni corrupt pulak..adehhh




2 comments: