April 12, 2012

Sabtu..sendirian..

halooo..ye hari ni dah khamis..tp aku nak update cerita pasal sabtu lepas..hahahaha...lusa dah sabtu balik...kejap je kan masa..

sape yg tengok kat FB aku last sabtu tau la yg aku post ini


haaaaa...ni la kerjaya aku dihari sabtu...mengemas, mencuci,mengemop, menyental, melipat & MEMASAK...tinggal sorang jd bibik la..maklum la husben aku keje hari sabtu..tp tengahari pasti balik utk makan...hahahaha...

so menu hari sabtu adalah sup daging, ayam perap & telur dadar..cukup la..wat pe masak bebanyak..nanti tak habis..

SUP DAGING:


200g daging (dihiris) 
3 biji bawang merah - dipotong halus
1 ulas bawang putih - dipotong halus
2 in halia diketuk
1 sup bunjut
1/2 sudu besar lada hitam - ditumbuk
bahan penumis :5 kuntum bunga cengkih, 3 biji buah pelaga, 1 btg kulit kayu manis dan 1 kuntum bunga lawang
garam dan gula secukup rasa
1 kiub pati ayam
air
daun sup & daun bawang
Limau nipis

Bersihkan daging dan masukkan dalam periuk bersama air. Rebus sehingga daging 1/2 empuk. Masukkan sedikit garam supaya isi daging menjadi lebih sedap. kemudian masukkan rempah sup bunjut, halia, serbuk lada hitam dan kiub pati ayam.

Dalam kuali berasingan, panaskan sedikit minyak dan tumis bahan penumis hingga wangi dan masukkan bawang merah dan bawang putih yg telah dimayang. Goreng sehingga bawang tersebut menjadi garing masukkan kedalam periuk sup.masukkan garam & masak hingga daging empuk

Ayam Perap:


5 ketul Ayam (aku suka bahagian tulang je)
1 tangkai serai
2 biji bwang merah
1 biji bawang putih
2 in halia
2 in lengkuas
sedikit lada hitam
kicap masin/pekat
sos tiram

tumbuk kesemua bahan diatas hingga lumat (kalau malas blend kan aje) cuci ayam & toskan. kemudian gaulkan bahan yg ditumbuk dgn ayam dicampur sedikit kicap masin / kicap pekat & sos tiram.
perap selama 15 min & boleh la goreng dalam kuali yg panas.


itu lah die menu aku dihari sabtu...ayam tu aku buat ikut suka hati aku je..gambar yg siap masak tak sempat snap...hahaha..

habis makan lunch husben beria nak buat kek batik..hasilnyeeee

kek yg belum disejuk bekukan

kek nye sedap tp tak keras..dah jd mcm kek batik moise..sbbnye ape aku pon tak pasti..sbb aku tak pandai buat..hehehe..ok la kan..hasil tangan suami...


psss..nat kate--->buku resipi dah beli..harus la mencuba masak semuanya..kikikiki

4 comments:

  1. yummeh nampak sedap..atie kt rumah bosan pun masak je keje.huhu

    ReplyDelete
  2. I love kemas rumah sorang2 time husband tak ada..senang..hihihi

    ReplyDelete
  3. haha..sok dah ade anak nat,bertambah la koje ko pasni..p basuh berak dia plak..hehe

    ReplyDelete
  4. Atie : masak tu best kan..mcm eksperimen...haha
    Qayla: agreed!!! Kalau husben ade lemau sikit..*x nk tunjuk rajin*..hahahaha
    Yat:itu tanggungjawab..hihi...

    ReplyDelete