June 26, 2012

Minum petang : SAMOSA

haloooo...selamat bekerja bg yg bekerja..hihi..walaupon aku duduk rumah saje tp ade jugak officemate yg sudi dtg jumpe & call kate winduuuu..wah..terharu mak..i miss u olssss jugak...lg 2 minggu kite jumpe yek..

Bile dah duduk rumah selain aku bace novel, tengok tb, layan cactus, tido, etc...aku jugak selalu tengok2 buku resipi..kikiki...dlm hati bertekad nak buat 1 hari 1 resipi..hahha..so semalam aku try buat SAMOSA...buat samosa ni senang je utk intinye..yg susah nak melipat jd segi3...pas tu makan samosa petang semalam dgn teh o bersama husband..komennye "syg inti sedap, tp segitiga tu tak cun..tp cubaan pertama kira ok la"..hahaha..adehhh mak FAIL nak balut SAMOSA..tak pe later boleh try lagi..ok mari share resipi yg aku ambik kat buku resipi...

Bahan-bahan

Daging cincang

1 biji bawang besar - potong dadu

1 biji ubi kentang - potong dadu

1biji cili merah - hiris nipis

1 sudu serbuk kari

Kobis - hiris nipis (patutnye carrot tp aku x suka carrot maka tukar kobis)

Daun sup & daun bawang

garam

Tepung gandum - bancuh dgn sikit air sbg gam

Kulit popia

Cara-cara

Memula cincang daging separuh hancur..kalau nak senang guna je daging cincang ramly tu..kiki..kemudian ubi kentang yg dipotong dadu rebuskan buat seketika utk empukkan ubi supaya cepat masak...dah empuk toskan..tumis bawang hingga layu & masukkan daging..kacau seketika kemudian masukkan serbuk kari, cili merah, sedikit garam..agak daging dah masak masukkan kobis..kalau boleh kobis tu jgn layu sangat..biar rase rangup sikit..tutup api & masukkan daun sup & daun bawang kacau sebati..biarkan sejuk..kemudian balut dgn kulit popia..kalau nak tau cara balut cam ne cari kat google yek..hahaha...*maap la aku tak snap gambar balut samosa..sbb tak berape jadi*..lepas dah siap balut, goreng samosa tu hingga garing..oh ya kalau buat banyak boleh la simpan dalam peti ais..jd frozen samosa..kalo tetibe ade org dtg boleh la goreng segera..bagus kan..hihi

Ok selamat mencuba!

Published with Blogger-droid v2.0.4

4 comments:

  1. terer!!! suami sayang lebih r cani..!

    ReplyDelete
  2. ok je segitiga tu..
    xde cacat cela pon.
    tahniah!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Izla..nampak ok tp x pon..kat hujung kosong je..haha

      Delete